رویداد ملی سلامت، محیط زیست و پایداری چیست؟ این رویداد در صدد رفع چه مشکلاتی از سلامت و محیط زیست کشور است؟ چگونه به جامعه و بخش صنعت و خدمات کشورمان کمک خواهد نمود؟ در این مقاله به معرفی دقیق‌تری از سلامت و محیط زیست، دو مقوله اصلی رویداد سمپ خواهیم پرداخت.

ارتباط متقابل سلامت و محیط زیست

سازمان جهانی بهداشت بعد از دهه 80 میلادی و گذر از بسیاری از بیماری‌های واگیردار از طریق واکسناسیون عمومی، رویکرد و نگاه خود در قبال سلامت انسان و جامعه را دچار تغییراتی بنیادین نمود. در رویکرد جدید این سازمان سلامت فقط از طریق سلامت جسمی و نظام درمانی تامین نمی شود. بلکه از راه تلاش برای رفاه عمومی، حفظ سلامت در همه ابعاد جامعه و محیط طبیعی زندگی و توجه به سلامت روانی در کنار سلامت جسمانی حاصل خواهد شد.

در این مسیر اهمیت ارتباط نزدیک سلامت و رفاه انسان با وضعیت محیط طبیعی زندگی او مرکز توجه است. انسان برای گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار، نیازمند سلامتی است و این سلامتی ممکن است توسط عوامل مختلف محیطی نظیر هوا، آب، خاک، غذا، موجودات زنده دیگر و … مورد تهدید قرار بگیرد. پس سلامت همه این عوامل محیطی به اندازه سلامت انسان اهمیت دارد و این دو مقوله جدایی ناپذیر هستند. ارتباط متقابل سلامت و محیط زیست باعث می شود که توجه به یکی بدون در نظر گرفتن دیگری تمامی تلاش های ما در راستای بهبود جامعه را خنثی نماید.

سیاست سلامت واحد (ONE HEALTH)

هوای ناپاک و آلوده، آب کثیف یا کمبود منابع آب، خاک آلوده و غیرقابل کشت، گیاهان و جانوران در معرض انقراض، عدم مدیریت پسماند و بازیافت آن و عدم مدیریت مصرف انرژی، انسان را در معرض خطراتی قرار می‌دهد که منجر به بیماری‌های جسمی و روحی می‌شود. طبق آمار رسمی منتشر شده یک چهارم بیماری‌های انسانی منشا مستقیم محیط زیستی دارد و همین آمار به تنهایی بیانگر اهمیت بالای این موضوع می‌باشد.

سازمان WHO نیز با در نظر گرفتن این اهمیت در سال 2008 دست به تبیین برنامه‌ای جامع و یکپارچه تحت عنوان سلامت واحد (ONE HEATH) زد. این برنامه تمامی نهادهای درگیر در محیط طبیعی زندگی انسان از جمله FAO (سازمان غذا و کشاورزی)، UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) و WOAH (سازمان جهانی بهداشت حیوانات) و … را به همکاری دعوت می‌نماید تا در زمینه سلامت محیط زیست اقدامات مشترکی داشته باشند تا به نتایج عملیاتی دست پیدا کنند.

 

نقش صنایع در تامین سلامت محیط زیست

رویکرد جامع سازمان جهانی بهداشت در 4 دهه اخیر بر موضوع ارتقای سلامت استوار بوده است. دیدگاه ارتقای سلامت بیانگر فرآیندی است که در آن افراد جامعه توانایی خود برای کنترل و بهبود وضعیت سلامتیشان را افزایش می‌دهند. شعار اصلی دیدگاه ارتقای سلامت Health for all policies یا “سلامت در همه سیاست‌گزاری‌ها” است.  این شعار به این معنی است که هرکس در هر جایگاهی برای تصمیم گیری باید مساله سلامت را مورد توجه خود قرار دهد. بنابراین صنایع  به عنوان یکی از بخش‌های اصلی تشکیل دهنده یک جامعه باید مسئولانه  به مساله سلامت توجه کاملی داشته باشند. این سلامت فقط شامل سلامت کارکنان نبوده بلکه باید تمامی ذی نفعان و در نهایت جامعه مدنظر باشد.

با بیان اهمیت ارتباط میان سلامت و محیط زیست، لزوم مسئولیت پذیری صنایع برای ارتقای سلامت جامعه و تاثیرگزاری بسیاری از صنایع و خدمات بر روی محیط زیست، نقش صنایع در تامین سلامت محیط زیست و جامعه شفاف می گردد. به عبارت دیگر هر واحد صنعتی با رعایت اصول حفاظت از محیط زیست، تلاش در راستای به حداقل رساندن آسیب و یا جبران آن، در یک زنجیره ای قرار می گیرد که در قدم اول سلامت محیط زیست را تامین نموده و در نهایت بر سلامت انسان، جامعه و جهان اثر مثبت خود را می گذارد.

اهمیت مسئولیت پذیری صنایع در ایران

ایران امروز ما کشوری در حال توسعه است. حفظ روند توسعه و سرعت بخشیدن به آن نیازمند قدرتمندتر نمودن موتور اقتصادی کشور از طریق افزایش تولیدات کالا و خدمات و گسترده تر نمودن صنایع فعال در کشور است. اما باید در نظر داشت که توسعه مسیری است که به آینده ختم می گردد و نمی تواند صرفا اقتصادی باشد. اگر اولیت ما فقط و فقط توسعه اقتصادی شود، ممکن است در توجه به سایر جنبه های آن از جمله سرمایه های انسانی، منابع طبیعی و توسعه جهانی غافل شویم. بنابراین نتیجه می گیریم توسعه صحیح، توسعه متوازن است که در عین کسب سود اقتصادی به منابع ارزشمندی که باید برای نسل آینده به جا بگذاریم توجه می کند.

با در نظر گرفتن وضعیت شکننده جنبه‌های مختلف محیط زیست در ایران خصوصا در بخش‌هایی نظیر آب، هوا و خاک، صنایع ایرانی باید در کنار انجام فعالیت اقتصادی خود و ایجاد ارزش مادی در جامعه ایران، به تلاش در راستای حفظ منابع طبیعی و ایجاد ارزش معنوی نیز بپردازند. اهمیت مسئولیت پذیری صنایع در ایران در مواجهه با تهدیدات محیط زیستی و سلامتی می تواند کلید حل بسیاری از مسائل فعلی کشور باشد.

رویداد ملی سلامت، محیط زیست و پایداری (سمپ) چگونه صنایع را در این مسیر یاری می نماید؟

رویدادها در کشور ما ابزاری برای تشویق، فرهنگ سازی، آموزش و شناسایی اقدامات شایسته در یک موضوع است. رویداد سمپ نیز در همین چارچوب با در نظر گرفتن جوانب علمی و عملی مختلف در زمینه نقش صنایع ایرانی در حفظ محیط زیست و ارتقای سلامت جامعه و با نگاهی ویژه و نوین به این مقوله در تلاش است تا با برگزاری چندین ساله در مسیری بلندمدت در کنار صنایع مشتاق باشد و در نهایت از طریق ارکان اجرایی خود و برنامه های کاربردی بتواند اثربخشی هرچند اندک در بهبود وضعیت فعلی ایجاد نماید.

شما می توانید با مراجعه به بخش های مختلف از جمله درباره رویداد، ارکان رویداد، محورها و … از تمامی جنبه های در نظر گرفته شده برای این رویداد جهت بهبود هرچه بیشتر وضعیت سلامت محیط زیست و سلامت جامعه آگاه شوید.