یکی از چالش های همیشگی ما انسان ها، کمبود منابع است. زمین به عنوان خانه ما نیز به عنوان یک منبع غیر جایگزین تلقی می‌شود. چگونه می‌توان از فضای محدود زمین به بهترین شکل ممکن بهره برد؟ یکی از راه های شاخص “کشاورزی عمودی” است. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با این نوع کشاورزی بیشتر از قبل آشنا شوید…

کشاورزی عمودی چیست؟

با کمبود زمین برای محصولات و مراتع – به علاوه تهدید آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها که بر سلامت و محیط زیست ما تأثیر می‌گذارد، مردم در حال بررسی راه‌های جدیدی برای رشد مواد غذایی مانند کشاورزی شهری هستند،

کشاورزی عمودی نوعی کشاورزی شهری است – اما مزارع عمودی اغلب در محیط های سرپوشیده و در محیط های بسیار کنترل شده ساخته می شوند. محصولات در قفسه هایی رشد می کنند که به جای بیرون رفتن به سمت بالا گسترش می یابند و محیط به دقت نظارت می شود، بنابراین محصولات در تمام طول سال رشد می کنند.

مزایای کشاورزی عمودی

مزایای کشاورزی عمودی بسیار زیاد است. مثلا در این روش برای رشد بهینه به گیاهان در حال رشد  داده می شومی توان میزان رطوبت، مواد مغذی و آب ارایه شده به گیاهان را کنترل نمود  را بنابراین گیاهان در معرض شرایط آب و هوایی نامطلوب یا خشکسالی قرار نگیرند .  به دلیل محیط کنترل شده، محصولات را می توان بیش از یک بار در سال برداشت کرد که در نتیجه عملکرد بالاتری نسبت به کشاورزی سنتی دارد. «پیچیده‌ترین مزرعه تجاری سرپوشیده با فناوری در جهان» 30 برابر بیشتر از مزارع سنتی میتوانند تولید کنند.

مزارع عمودی پایدارتر از مزارع معمولی هستند زیرا از آب کمتری استفاده می کنند (که اغلب از طریق سیستم بازیافت می شود)، فضای کمتری را اشغال می کنند و از سوخت های فسیلی کمتری استفاده می کنند زیرا به ماشین آلات سنگین مانند تراکتور و دروگر متکی نیستند.

فناوری به کشاورزان کمک می کند تا بهترین محصول را از مزرعه عمودی دریافت کنند. لامپ‌های مخصوص به گیاهان کمک می‌کنند تا در معرض نور بیشتری قرار بگیرند، که باعث می‌شود نسبت به محصولاتی که به خورشید متکی هستند سریع‌تر رشد کنند. مزارع عمودی همچنین محافظت بیشتری در برابر حشرات ارائه می دهند، بنابراین نیاز به محصولات شیمیایی مضر را کاهش می دهند.

معایب کشاورزی عمودی

در حالی که مزارع عمودی می توانند به مشکلات محلی گرسنگی و پایداری کمک کنند، موانعی وجود دارد که ممکن است آنها را از جلب توجه جهانی باز دارد.  مثلا هزینه راه اندازی یک مزرعه عمودی می تواند گزاف باشد

پیدا کردن یک انبار یا ساختمان متروکه در یک محیط شهری با قیمت مناسب ممکن است دشوار باشد.

هر محصولی که به طور سنتی کشت می شود را نمی توان با موفقیت در یک مزرعه عمودی پرورش داد. سبزی‌ها و گیاهان برگ‌دار بهترین عملکرد را در محیط‌های سرپوشیده دارند، در حالی که محصولات اصلی مانند گندم و سیب‌زمینی به سختی در داخل خانه رشد می‌کنند.

 

امیدواریم مطلب ارائه شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. از شما دعوت می‌شود تا با به اشتراک گذاری این مطلب، ساخت دنیایی سلامت محور، کمک کنید.